Renovering av vedklyv
Min vedklyv har läckt olja ett tag och det är dags att fixa till det. Klyven köptes på ICA Maxi för ett tiotal år sedan och har fungerat bra hela tiden förutom att det nu blir söligt av oljan som läcker igenom kolvens tätning.
Jag har inte hittat någon reparationsbeskrivning av den här typen. Det mesta brukar finnas på Youtube men inte i det här fallet. Det verkar dock som om de flesta ”kinaklyvar” är gjorda ungefär likadant. Kolven som man klyver veden med går inne i ett rör med rektangulärt tvärsnitt. Röret fungerar samtidigt som behållare för hydrauloljan.
Röret tätas av en bakre gavel, där oljepåfyllningen och luftskruven sitter, samt en främre gavel där hydraulkolven går ut.

Gavlarna hålls ihop av fyra långa bultar som går ut genom bakre gaveln. Det är dem man lossar för att få isär kolvpaketet.

Först måste man tappa ur oljan. Det går lättast om man hänger klyven i det gula handtaget och sedan lossar oljepåfyllningen efter att man satt en hink under. Det ryms drygt en liter hydraulolja.
 Sedan måste man också ta bort fjädrarna som trycker tillbaka kolven till utgångsläget. De sitter under de svarta skydden på sidorna.
Innan jag satte igång hade jag skaffat reservdelar. Kolvstången är 40 mm och jag hittade en repsats till en liknande klyv på ClasOhlson. De hade en packningssats 50-6964 som innehåller en axeltätning, två O- ringar i gummi samt en tätning för kolven inne i cylindern. Det visade sig att de passade!
Med klyven fortfarande hängande vertikalt lossade jag de fyra bultarna i bakgaveln och delade sedan hydraulpaketet försiktigt. Motorn och pumpen är ganska tunga så jag satte spännband runt så att jag kunde dela paketet utan att allt ramlade loss på en gång.
Jag hade dessförinnan tagit bort spaken och innehållet i gaveln, det visade sig vara onödigt, det kan sitta kvar om man vill, det sitter enbart fast i bakgaveln
Här ser man det som kom ut. Man ser bakgaveln (B), där sitter ett runt rör som hydraulkolven löper i. Det röret passar utanpå upphöjningen i främre gaveln som man ser här nedanför – de måste passas ihop då man skruvar ihop delarna igen.

Pilen A perkar på hydraulpumpen, mer om den senare!
Hydraulkolven går genom främre gaveln. Den är svetsad till tryckplattan som man klyver veden med. I andra änden sitter kolvens ”topp”. Den är skruvad på hydraulkolven. Jag trodde den skulle sitta som berget men det var inte så farligt.

Kolven hade lite rester av svetsloppor vid tryckplattan. De var antagligen orsaken till att tätningen läckte. Jag slipade bort dem med fint slippapper (korn 1000 och 1500) så det blev riktigt slätt.
Jag tog en 25x25 mm profil och borrade 2 st 5,5 mm hål med samma avstånd som i kolvtoppen. Med två borr i hålen blev det ett utmärkt verktyg.
Sedan var det bara att ta loss gaveln och byta tätningen.
Det går bara att sätta den på ett håll så det är enkelt.
Därefter var det då kolvtoppen. Där skall det sitta två O- ringar samt den betydligt hårdare tätningen.

Den lilla O- ringen, C, sitter inne i toppen som en tätning.

De större O- ringen, D, sitter i spåret innanför kolvtätningen, E. (här ser man den gamla som jag hade delat på för att få loss)

O- ringarna går dit hur lätt som helst. Den styva tätningsringen måste man värma kraftigt (man bränner sig nästan på den). Man trär in den i spåret och försöker kränga på den. Det går naturligtvis inte utan man får värma den med en varmluftspistol till dess man nästan inte kan ta i den utan att bränna sig. Då har den mjuknat så att man kan kränga på den. Den svalnar fort och är då gärna lite deformerad men det gör inte så mycket för den kommer att räta ut sig då man sätter ihop klyven.
Pumpen är en traditionell kugghjulspump. Jag tog isär den bara för att se hur den såg ut inuti.

Det vänstra kugghjulet på bilden sitter på motorns axel och har en liten sprint som kil. Den är lätt att tappa bort om man tar bort kugghjulet.
Ihopsättningen är inte särskilt svår. Jag satte fast röret i ett skruvstäd så det stod vertikalt och monterade sedan ihop kolvpaketet utan motor och pump. Det är lättast så. Man behöver lägga på ”packning på tub” på gavlarna. Jag satte sedan dit främre gaveln först, höll den på plats med ett spännband och låste sedan fast den med en bräda så den inte kunde ramla ur. Jag lossade spännbandet och kunde sedan montera resten uppifrån.
Så hänger man på motor och pump. Det sitter två O- ringar i skarven, de bytte jag. Sedan fick jag jacka ur lite från den gula profilen för att kunna få det hela på plats, men det betyder inget för funktionen.

Sedan återmonterar man resten. Det enda trixiga kan vara de kraftiga fjädrarna men jag komprimerade dem med ett par buntband.
Till slut fyller man på olja och provkör, Det skall vara ISO 32 hydraulolja upp till översta strecket.

Kör kolven ett par gånger fram och tillbaka för att få bort luft i systemet och fyll sedan på igen.

Glöm inte att loss luftskruven. Trots att man kan tro att den interna luftvolymen inte ändras så stämmer inte det för det är ganska mycket luft som åker ut och in då man klyver ved. Lossar man inte skruven så blir det övertryck då kolven är i utskjutet läge och då vill det gärna trycka ut olja genom kolvtätningen.
2019-03-03
SLUT