Moto Guzzi Nevada 750 Club hastighetsmätare reparation
Den klassiskia MotoGuzzi Nevada 750 har en konstruktionssvaghet vad gäller hastighetsmätaren.
Rätt vad det är slutar den fungera och det beror på att drivningen som sitter i framhjulsnavet slutar fungera.
Troligtvis finns det på andra modeller också.

Här är ett exempel på en förbättring som löser just det här problemet.
På högra sidan i hjulnavet sitter en snäckväxel som driver hastighetsmätarwiren.

Snäckväxeln har en tunga av plåt som går in mellan kammar i hjulnavet.
Plåttungan är ganska lång vilket gör att det blir en brytkraft i sidled på den så fort snäckväxeln av någon anledning går trögt, t.e.x. på grund av att hatighetsmätarwiren eller själva instrumentet går trögt.

Går det för trögt så böjs plåttungan och snäckväxeln dras då inte runt längre. I stället ligger tungan och skaver mot kammarna. Eftersom de är av aluminium slits de och får djupa spår och problemet förvärras.
Min lösning är att styva upp plåttungan och få en drivning som tål större krafter utan att deformeras.
Jag löste det genom att göra en plastbussning som dels har en ränna för plåttungan och dessutom "taggar" som går djupare in mellan kammarna.
Här ser man snäckväxeln och dess plåttunga. Jag har kortat av den ganska rejält. Den behöver inte längre vara lång, den skall bara passa i spåret i plastbussningen.

"Taggarna" gjorde jag genom att borra hål på snedden och sedan skruva i långa M3- skruvar.
Jag hade ingen delningsskiva till svarven, inte heller möjlighet att enklet borra hål på snedden så det blev lite på "frihand" men det fungerar bra ändå.
Här sitter bussningen på plats. Tungan passar i spåret utan större glapp.
Så här ser det ut monterat på hjulet.

Drivningen fungerar nu utan problem!
SLUT