bmw_starter001003.gif bmw_starter001002.gif bmw_starter001001.gif
Startmotorn
arrowleft.png
Krångel med startmotorn var bland det första problem jag råkade ut för med hojen.

Det började med att den inte ville dra runt motorn utan bara "hackade" (eller kalla det "knattrade" om du vill). Startmotortn ville inte greppa i svänghjulet och dra runt.

Först tittade jag på batteri - kablar - dålig kontakt samt hur det såg ut inne i startmotorn. Var anslutningarna ordentliga där.

Det hjälpte väl en del men det blev inte bra så jag tog återigen isär startmotorn, nu lite mera grundligt. Då upptäckte jag en inre kortslutning som kanske kan varit grundorsaken till alltihop.

Efter detta har startmotorn fungerat fint i många år.

Eftersom jag inte litade på att den skulle hålla så köpte jag en ny startmotor av ett annat fabrikat och satte in. Jag köpte den från Motorworks i England. Tyvärr måste det varit nåt fabrikationsfel på den för den gick sönder med en gång så jag fick returnera den på garantin.

Normalt kanske man inte dissekerar en startmotor på det här sättet utan köper en ny i stället, men jag är nyfiken på hur det ser ut inuti.

En ny startmotor kan man med fördel köpa i Tyskland via Ebay. Då kostar en kina- kopia runt 700 kronor. Huruvida det är någon kvalitet på en sån vet jag inte men jag vet att det är inget kul att bli stående ute på en resa med en hoj som inte går att starta. Det är värt en hel del att undvika det!
Sida två: Strömförsörjningen
Sida fyra: Alternativa startmotorn 
Sida tre: Interna kortslutningen
Startmotorn sitter på vänster sida av hojen. Utanpå den sitter en plastkåpa som är fastsatt med en torx skruv. I kåpan sitter också ett eluttag.
Kåpan sitter i två gummibussningar i motorn. Se till så att de inte försvinner.
När man tagit loss kåpan kan man ta loss sladden till eluttaget så att kåpan kommer loss helt.

OBS att man också måste klippa bort ett buntband som sitter runt startmotorn. Det är två kablar som går till annat som är klamrade där.

Innan du gör något mera så ta loss kablarna på batteriet. Det är ett knöl för tanken måste lossas men om du inte gör det kommer du med all säkerhet att kortsluta batterikabeln mot jord och det är inte alls bra. Det finns ingen säkring som kan gå sönder utan det är kablen själv som är säkring.
Startmotorn sitter fast i motorblocket med två insex- skruvar. Här ser man den ena. Den andra sitter nere bakom och kan vara lite svår att komma åt.
Innan man lossar dessa skruvar måste man ta bort den grova elkabeln från batteriet och den klena kabeln som kommer från startnyckeln.

Den grova sitter med en mutter som man måste lossa. Den kabeln går direkt till batteriet och är strömförande om du inte lossat den från batteriet.

Den klena sitter med en flatstiftskontakt och är bara att dra rakt ut.
Låt oss börja med att titta på hur man tar loss den
Slut på sidan

Startmotorn är en Valeo D6RA75 tillverkad i Frankrike.

Ett vanligt fel på tidiga versioner (D6RA55) är att statormagneterna lossar. Den här är en senare version där den svagheten är eliminerad.