BMW R850R ABS bromsarna
Editerad mars 2018
Jag har haft stora problem med bromsarna. Denna hoj har en avancerad, "hydraulisk fly by wire" broms med ABS. Normalt är det helt sunveräna bromsar men jag råkade upprepade gånger ut för att tappa bromsverkan på bakhjulet. Bromsverkan återkom efter att man stängt av och satt igång hojen igen men det var oerhört obehagligt att rätt vad det var uppleva att det inte hände något när jag tryckte på bakbromsen.
ABS:e talade om detta felfallet tydligt i och med att en av ABS- lamporna uder hastighetsmätaren började blinka snabbt.

Det som var väldigt besvärligt var att felet uppstod så slumpmässigt. Ibland kunde man köra många timmar innan det kom. Ibland bara några minter. Det gick inte att hitta någon alls orsak - fel samband, dvs gjorde jag "detta" så uppstod felet. Det gick inte att framkalla det så att man kunde mäta på det med någon systematik utan man fick prova med något och sedan vänta och se.

Jag sökte massor på nätet efter information och fann att ABS- probelm av vanligt återkommmande. Det fanns också ganska många spekulationer om vad det kunde bero på. Efterhand hittade jag internetsidor baserade på djup kunskap och insikt, vilket gav mig möjlighet att komma vidare.

Jag provade många lösningar. En BMW- verkstad i Stockholm var tvivlande till alltihop. De raderade en mängd felkoder i datorn (utan att skriva upp dem) och rekommenderade mig att byta ABS- enheten om felet uppstod igen. Felet uppstod igen femtio meter efter att jag lämnat verkstaden så jag kunde åka tillbaka och visa det för mekanikern. Han hade aldrig sett detta förut.
Eftersom en ny ABS- enhet kostar i storleken 20000 kr och hojen är värd 30 - 40000 så var det inget alternativ.

Jag sände iväg enheten till en firma i Tyskland som specialiserat sig på dessa ABS- enheter. ABS- enheten är specialutvecklad av FTE för BMW och det finns inga delar tillgängliga på den öppna marknaden. Då - 2013 - verkade det enbart vara denna firma som hade viss tillgång till reservdelar. De erbjöd fast pris och två års garanti också då man monterar enheten själv. Jag fick tillbaka den renoverad och "inget fel funnet", dvs enheten var det inget fel på.
 
Jag blev slutligen av med problemet efter att jag bytt kopplingens slavcylinder (ytterligare ett av alla problem. Mer om det på annan plats).
Varför felet försvann vet jag inte. Jag har två teorier:
Den ena: Jag tog isär alla elektriska kontakter jag kunde hitta. Det var några som satt väldigt otillgängligt inne i motorn. Kanske fick jag bort någon dålig kontakt.
Den andra: Slavcylindern sitter i bakkanten av växellådan direkt under ABS- enheten. Lagret i slavcylinder hade skurit. Det snurrar alltid då motorn går, inte bara då man trycker in kopplingen. När det lagret skar så började själva kolven i slavcylindern att snurra. Det såg ut att ha varit mycket varmt där. Kanske har den heta slavcylindern (förutom att motorn i sig är varm) värmt upp ABS- enheten ovanför så mycket att elektroniken i den börjat krångla.
Det här fallet stämmer dock inte med att den kunde spåra ur nästan direkt också med kall motor (som vid MC- firman jag nämnde).
I vilket fall är problemet borta men vägen dit var lång och jag lärde mig mycket. Här vill jag förmedla lite av detta.

Efter mycket letande hittade jag siten www.powerboxer.de Det är en tekniskt inriktad site skriven på tyska. Där stod massor.
Bland annat hittade jag en beskrivning av hur bromsarna fungerar. Jag har gjort en översättning och den finns på denna länken:
http://www.fagerhall.se/teknik/BMW_ABS/
Hur fungerar bromssystemet?
bmw_broms_general001003.jpg
Slut på sidan
Var jag servade min ABS- enhet
Jag sände den till en firma i Tyskland som specialiserat sig på att serva bl.a. dessa enheter.
Jag sände paketet med Postnord och jag tror de sände tillbaka den med DHL eller så.
Det gick ganska snabbt.
Hos dem kallas enheten AM-1 och här är en länk direkt till deras sida för den:
https://rhelectronics.de/produkt/type-am1/
Numera kostar det c:a 900 Euro plus 25 Euro frakt så det är i alla fall runt 9500 kr.
 
De har också en "dummy" man kan sätta in i stället för ABS- enheten, dvs få vanliga bromsar utan ABS. Tyvärr är hojen heltypsgodkänd vilket innebär att man inte får göra sådana ändringar utan att  typa om den. Den här hojen har tillverkats som en icke- ABS modell också. Jag vet inte hur krångligt det skulle vara att typa om den men det är inte aktuellt för min del för nu funkar ABS-en.
Här är några av koderna jag kunde läsa av via min GS-911:

17178: Internal control module error - (calculation error) Control difference between processors
          The fault is not present now.

17434: Internal control module error - (calculation error) Control difference between processors
          The fault is not present now.

17029: Rear wheel speed abnormal
          The fault is not present now.

Att ta loss ABS- enheten
Det är inga större problem att ta loss ABS- enheten.

Bromsrören är väldigt enkla att ta loss.
Ta bort den svarta huven som sitter på bromsröret och döljer anslutningen. Sen är det bara att dra ur det clipset man ser här på bilden. Den dras rakt ut och då lossar röret. I botten på hålet sitter en liten O- ring. Den skall bytas då man haft isär detta.

När man sätter ihop det hela igen så sätter man dit clipset som det ser ut på bilden och trycker sedan ner röret tills det klickar fast, svårare är det inte.