Triumph Tiger 800
arrowleft.png
Efter att ha kört BMW:n ett tag så ville jag prova på något nytt. Jag hade läst några recensioner av Triumph Tiger 800 och de var översvallande.

Vi var på Västkusten och åkte till Triumph- handlaren i Göteborg. Det var lite på impuls. Alla min MC- utrustning: hjälm, ställ, stövlar etc var i Tyresö utanför Stockholm. Det visade sig inte vara några problem, de hade grejor till låns och jag fick provköra en Triumph Tiger 800.

En sån känsla! MC- åkningen kom upp till en helt annan nivå! Jag provade också en motsvarande BMW hos BMW- handlaren tvärs över E6 men den var inte i samma härad. Jag var fast för Triumphen!

Efter en natts funderande slog jag till. Man hade kampanj just då (sommaren 2012) så jag fick med massor av extrautrustning till ett mycket bra pris.
Semestern var precis på upphällningen och vi skulle åka tillbaka till Stockholm så det bestämdes att jag skulle komma och hämta den ett par veckor senare. Jag tog tåget till Göteborg, körde därifrån upp till fritidshuset i Bohuslän och sedan dagen därpå till Tyresö, en resa på drygt 50 mil. Det var en rolig körning. Hojen var precis så härlig som den jag provkörde. Jag var och är jättenöjd!

Sen har det blivit många körningar med den både inom Sverige och i länderna runt omkring. Den har fungerat helt oklanderligt hela tiden.
Såklart har jag satt på en hel del lull- lull. Det är kul då man har en ny hoj!
För att inte få så mycket skit stänkande på hojen köpte jag en "hugger". Den sitter ovanför bakhjulet och stopar det mesta stänket.

Den här är en Pyramid Plastics Hugger gloss black
och jag köpte den från www.intobikes.co.uk
För att sitta mera rakt upp satte jag dit en styrhöjare som går att vinkla bakåt. Den gör att jag kan köra flera timmar utan att bli trött i ryggen. På en tidigare customhoj jag hade satt man med fötterna framåt och ryggen i både. Det var döden för ryggen. Den här hojens körställning är perfekt för mig.
Jag köpte:
Tiger 1050 SE 28mm Pivoting Bar Risers Vario "Barback´s" 28 mm Fatbar Risers från squaredeals.co.uk via Ebay.co.uk
Styrhöjare

På den här bilden ser man också hur jag monterat min Garmin 660 hållare. Den sitter i ett RAM- fäste som jag satt fast genom att borra ett hål i plattan där styret sitter fast. Jag var noga med att inte borra i någon förstärkning så det lilla hålet försvagar inte plattan på något sätt. Det har funkat perfekt.
Här ser man Garmin 660 hållaren från andra hållet. Här sitter den skyddad för väder och vind och den skymmer heller inte instrumenten.

Triumphs originalruta ger mig väldigt mycket buller i hjälmen pga turbulens. Jag valde att byta rutan till samma modell jag har på BMW:n och som jag är mycket nöjd med.
Den justerbara yttre delen gör att jag kan ställa luftflödet så det träffar i ovankant på hjälmen utan turbulens. Det är en jätteskillnad till det bättre.
Originalrutan är fäst med skruvar i platen i strälkastaren. Tappar man hojen slås det fästet sönder (jag har gjort det...) och man måste då byta hela strålkastarpaketet för att kunna sätta dit rutan igen. Denna rutan är fästad på ett annat sätt så det går bra ändå.

Den här rutan är en MRA Adjustable Vario Touring Screen Grey köpt från HPS www.bikeHPS.com i UK
Rutan gör också att man kan sätta en GoPro- hållare där.

Jag har också satt GoPro- hållare (RAM- fästen) på några andra ställen på hojen.
För att kunna manövrera kameran av/ på och inspelning av/ på skaffade jag en GoPro remote som jag mnterat så här. Då kan jag ta in den när jag inte är vid hojen.
Standardtutan på Tigern är som alla andra hojtutor det vill säga du hör den men bilisten du tutar på hör den inte. I Stockhomstrafiken är bilförarna väldigt distraherade. Man pratar i mobilen, SMS:ar, surfar, byter fil och kör allmänt vårdslöst. Jag upplever Stockholmstrafiken som betydligt värre än vad den är både i Polen och Tyskland. I Polen kör man fort men man är alert. I Tyskland är man uppmärksam och hänsynsfull. Här är det djungeln.. Och inte gjorde en nya lagen nån större skillnad.

Jag kör defensivt men ibland måste man kunna göra sig uppmärksammad.
Detta starktonshorn gör att du hörs. Du låster som en lastbil så även den mest disträe vaknar då du tutar!

Jag köpte detta horn, ett Stebel Nautilus Compact Original hos berup.com i Skåne.

Jag skrev också en artikel om det på den engelskspråkiga siten för Triumph tigers. Här är länken:
Original handskydden var heller ingen höjdare så jag bytte till Barkbusters. Det finns också anpassade styrändar som gör att man inte fastnar om man kör genom grenar eller andra hinder.

Dessa Barkbusters handskydd och Barkbusters B66 external Handlebar End Weight köpte jag från från Adventure Spec i UK: www.adventure-spec.com
Ställets platta är i original löjligt litet.
Det måste vara en asfaltyta, sten eller liknande för att det inte skall sjunka ner så hojen välter.
Jag satte dit denna förstorande platta från Touratech.
Den fungerar jättebra och jag vill verkligen inte vara utan den.
När vi sedan skulle köra i Baltkum 2015 så ville jag ha larm på våra hojar. Jag köpte ett som installeras fast från 24.se.
Det kostade bara drygt 200 kr men är jättebra.

Man har en fjärrkontroll där man kan stänga av och på samt utlösa larmet. Det kan ju vara en sorts överfallslarm om man vill.

Då någon rör vid hojen börjar det tuta korta tutningar, en sorts varning. Fortsätter det eller blir kraftigare så löser larmet ut och tutar ordentligt ett tag.

Det hade också flera extra finesser som jag inte kopplade in: Start av motorn fjärrstyrt (funkar inte med denna hojen som har startspärr där nyckeln måste sitta i låset). eller blockering av motorn (om man intet har startspärr)

Larmboxen satte jag på vänstra sidan under sadeln. Sirenen sitter inne under tanken.
https://www.tiger800.co.uk/index.php?topic=16177.0
Jag köpte också en stänkskyddsplatta från Touratech så det inte skvätter så mycket på toppboxen då vägen är blöt.